رحمتی | شهرآرانیوز؛ تردد خودروهای سنگین و مشکلات بی شماری که در شهرها ایجاد میکنند همیشه از سوی شهروندان محل گلایه بوده است. یکی از شهروندان ساکنِ منطقه ۴ چندی پیش با ارسال عکسی به صفحه صدای مردم شهرآرا انتقاد خود را درباره تردد خودروهای سنگین این طور مطرح کرد: تریلی و کامیونهای باری همین طور بدون مجوز در کوچهها تردد و پارک میکنند. از طرفی خودروهای سنگین به دلیل دید کمی که دارند میتوانند سبب اتفاقات ناگواری برای بقیه خودروها یا ساختمانها شوند.
علاوه بر آن عبور و مرور این خودروهای سنگین در کوچههایی که دارای مدرسه است و کودکان و دانش آموزان در آنها تردد دارند خیلی خطرناک است و نباید این خودروها مجاز به ورود به کوچهها و معابر محلات شوند. چه کسی به تردد این خودروها نظارت دارد؟ آیا اصلا اجازه دارند که خودروشان را هرجا خواستند پارک کنند و در هر معبری در شهر تردد کنند؟
یکی دیگر از شهروندان ساکنِ نوفل لوشاتو هم مدتی قبل همراه با ارسال عکسی برایمان نوشت: یک تریلی هجده چرخ مدتی قبل در کوچه ما پارک بود، راننده تریلی قبل از پیاده شدن ترمزدستی را نکشیده بود و تریلی بعد از دقایقی حرکت کرد و با خودرو پرایدی که جلو آن بود برخورد کرد، سرنشین داخل خودرو که حسابی ترسیده بود سریع پیاده شد و آسیبی ندید، اما تریلی با ساختمانِ مجاورش برخورد کرد و تمام نمای ساختمان را خراب کرد. اگر خدای نکرده در آن پراید به جای آن سرنشین یک کودک بود و آسیب میدید چه کسی پاسخ میداد؟ چرا باید ماشینهای سنگین در شهر عبورومرور کنند؟
خبرنگار شهرآرا برای حل مشکل این شهروند با رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت و گویی انجام داد تا از کم و کیف تردد این خودروها اطلاعاتی به دست آورد. سرهنگ هادی امیدوار گفت: به طور کلی تردد ناوگان سنگین در معابر شهری ممنوع است و مستلزم جریمهای است که با عنوان ورود به محدوده ممنوعه برای راننده خاطی ثبت میشود.
وی افزود: یک بخشی از این کنترل در اختیار پلیس است. معمولا تردد این خودروها در مسیرهای بزرگراهی به صورت مستمر در طول شبانه روز کنترل میشوند، اما گاهی پیش میآید که رانندگان به دلایل مختلفی مانند ورود در ساعات پایانی شب یا نرفتن به پارکینگ عمومی این ناوگان یا بسته و پر بودن پارکینگها در معابر فرعی وکوچههای محلی که خانه هایشان در آن معابر است پارک میکنند.
وی تصریح کرد:، اما در مجموع این کار تخلف است و این تخلف هم در آیین نامه اجراییات اخذ جرائم درج شده و همین طور در قوانین حمل بار درون شهری جریمه تعیین شده است.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که طول معابر شهری ما بسیار گسترده است. ما کوچهها و محلات فرعی زیادی داریم و امکان اینکه پلیس به صورت مستمر بتواند بر تمام این مناطق نظارت داشته باشد نیست، بنابراین این نظارت نیازمند مشارکت عمومی است.
سرهنگ امیدوار گفت: مردم وقتی میبینند که خودرو سنگینی در محلی سکونتشان پارک شده بلافاصله باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند و مطالبه خدمات کنند. او افزود: همکاران ما در مرکز پلیس به محل مراجعه میکنند و در مرحله اول ضمن اعمال قانون، در صورت حضور راننده، خودرو را ملزم به جابه جایی میکنند و در صورت عدم حضور راننده از روی اطلاعاتی که در سابقه شماره پلاک خودروست راننده را احضار میکنند و خودرو جابه جا میشود بنابراین بخشی از این کنترل مشارکت عمومی را میطلبد.
سرهنگ امیدوار ادامه داد: نکته دیگری که باید بیان شود این است که بعضی از این خودروها متعلق به خدمات شهری هستند و ما خودمان به آنها مجوز میدهیم مانند خودروهای حمل سوخت که به پمپ بنزینها سوخت میرسانند و ممکن است در طی چند روز خودرو حمل سوخت وارد جایگاه شود و سوخت منتقل کند و خارج شود، این خودروها ناگزیر به تردد در مناطق شهری هستند.
همچنین در ساخت وسازهایی که در محلهای مختلف صورت میگیرد این خودروها انواع مصالح ساختمانی را حمل میکنند بنابراین این نوع حمل بار با کسب مجوز و هماهنگی صورت میگیرد، اما همین جابه جاییها نیز باید در ساعات معینی انجام شود تا برای ساکنان ایجاد مزاحمت و خطر نکند.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: نکته دیگر اینکه در مشهد دو بزرگراه داریم که عملا از هسته مرکزی شهر عبور میکنند و به لحاظ ساختاری به صورتی است که الزاما این خودروها وارد شهر میشوند. اگر کمربندی و کنارگذری در مشهد داشتیم که از شمال به جنوب یا از شرق به غرب عبور میکرد خیلی از این خودروهایی که وظایف خدمات شهری را ندارند، اصلا وارد شهر نمیشدند.
وی بخش زیادی از عبورومرور خودروهای سنگین در شهر را، به این علت دانست و گفت: کنارگذر شمالی مشهد یا همان کمربند سبز ساخته شده است، ولی به دلیل اینکه در میانِ مسیرِ کمربند سبز، برای خدمات امدادی، پشتیبانی، تعمیرات و نگهداری جایی پیش بینی نشده و برای سرمایه گذاری هم مورد استقبال قرار نگرفته، عملا رانندگان خودروهای سنگین به این جاده که خدماتی ندارد نمیروند.
سرهنگ امیدوار گفت: با اینکه کمربند سبز مشهد هشت یا نه نقطه اتصال به این شهر دارد، اما عملا معبری برای روستاهای حاشیه شده و عده معدودی از رانندگان خودروهای سنگین از این جاده عبور میکنند.
وی افزود: در مجموع دلایلی چندوجهی سبب میشود این خودروها وارد شهر شوند. شهرداری نیز تعداد پارکینگهایی را که برای خودروهای سنگین تدارک دیده باید بیشتر کند چراکه بسیار کم هستند. اخیرا شهرداری پارکینگی را در محدوده میامی و مفتح شرقی در دست ساخت دارد که باز هم متناسب با تعداد خودروهای سنگین و ناوگان باری ما نیست.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در پایان بیان کرد: بی شک وقتی این ظرفیتها درست شود رانندگان ترغیب میشوند که خودروهایشان را در پارکینگ بگذارند یا با احداث مراکز پشتیبانی، نگهداری و تعمیرات و ایجاد ایستگاههای خدمات رسانی به رانندگان در جاده کمربند سبز مشهد از طرف سازمان راهداری خراسان رضوی، رانندگان خودروهای سنگین ترغیب میشوند که وارد شلوغی شهر نشوند و در این جاده به حرکت خود ادامه دهند.